مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بکارگیری نیرو در اموزش و پرورش اصولی نبوده است، گفت: گزارش تخلفات معلمان در بحث اغتشاشات اخیر را داریم، نسبت به معلمانی که در این جریانات همکاری داشته‌اند به هیچ وجه مسامحه نخواهیم داشت چراکه مساله تعلیم و تربیت چیزی نیست که بتوانیم از کنار آن عبور کنیم.

جذب غیراصولی نیروهای آموزش و پرورش خراسان رضوی در سال‌های اخیر و ارتباط آن به اغتشاشات/ شوشتری: هنوز قریب به ۴۰۰۰ معلم کم داریم

به گزارش قدس خراسان آنلاین، از کمبود سرانه اموزشی و کلاس‌های شلوغ تا نبود معلم وتحصیل کودکان اتباع و یا کاهش سن اعتیاد به ۱۴ سال از کشف حجاب معلمان تا تشویق دانش اموزان به حضور تا اغتشاشات مشکلاتی است که جامعه دانش آموزی و سیستم آموزش و پرورش استان با آن مواجه است؛ به سراغ مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی رفتیم تا ببینیم تدبیر ایشان برای این موضوعات چیست؟



قدس خراسان آنلاین: بزرگترین معضل اموزش و پرورش خراسان رضوی از نظر شما چیست؟


شوشتری: اگر بخواهیم در رابطه با معضلات اموزش و پرورش این استان صحبت کنیم قطعا مساله اعتبارات و کمبود فضا در اکثر نقاط استان و شهر مشهد کاملا مشهود است. از طرفی هنوز کمبود نیروی انسانی ما برطرف نشده است؛ باید به فکر تامین نیروهای کیفیت‌ بخشی باشیم. علاوه بر این کمبود تجهیزات، تاسیسات از یک سو و مدارس فرسوده که باید تعمیر و بازسازی شوند.


برخی مناطق ممکن است مشکل فضای اموزشی نداشته باشند اما فضاهای روستایی و دورافتاده هزینه های مدارس و نیازهای تجهیزاتی زیادی دارند حتی ممکن است ان روستاها جمعیت زیادی نداشته باشند اما باید برای تعداد کم دانش اموز هم مدرسه را دایر نگه داریم. در تلاش هستیم عدالت اموزشی و عدالت امکانات را داشته باشیم اما واقعا از پس همه این نیازها برنمی اییم.


قدس خراسان انلاین: چه تعداد از ۵ هزار کمبود معلم که برای سال تحصیلی جاری اعلام کرده بودید توانستید تا الان برطرف کنید؟


شوشتری: در حال حاضر کلاس بدون معلم نداریم اما کمبود حدود ۴ هزارکمبود نیروی انسانی همچنان پابرجاست هزار و صد مجوز برای نیروهای خرید خدمات گرفتیم که در حال تامین و سازماندهی هستیم و باقیمانده که حدود ۴ هزار معلم را از نیروهای کیفیت بخشی تامین کردیم به عنوان مثال تعداد معاون‌ها، معلم‌های پرورشی، سرپرست‌های کارگاه، استادیار فنی را کم کردیم و برای تدریس به کلاسهای درس فرستادیم. تا یک مدتی می‌شود کار را با این روال مدیریت کرد ولی قطعا بیشتر از این مصلحت نیست نیازهای تربیتی و پرورشی و کیفیت بخشی در مدارس مشغول تدریس شوند و از کاراصلی خودشان بازبمانند. بنابراین از طرق متفاوت مشغول رایزنی هستیم که این مشکل برطرف شود.

جذب غیراصولی نیروهای آموزش و پرورش خراسان رضوی در سال‌های اخیر و ارتباط آن به اغتشاشات اخیر/ شوشتری: هنوز قریب به ۴۰۰۰ معلم کم داریم

قدس خراسان انلاین: چه تعدا نیروی بازنشسته امسال به کارگیری شده اند؟

در حال حاضرحدود ۱۲ هزار نیروی بازنشسته با اموزش و پرورش خراسان رضوی همکاری دارند.

قدس خراسان انلاین: این نیروها بیشتر در چه مقطع و چه مناطقی به کارگیری شده اند؟

شوشتری: نیروهای بازنشسته بیشتر در مقطع متوسطه بکارگیری شده اند. بازنشسته‌ها در روستاها و شهرستان‌ها کمتر بکارگیری می‌شوند چون معمولا رغبتی به تدریس در مناطق روستایی ندارند.



قدس خراسان آنلاین: چرا اینقدر روی بکارگیری نیروهای بازنشسته اصرار وجود دارد در حالی که نیروهای تحصیلکرده جوان زیادی داریم که می‌توانند در بحث تدریس بکارگیری شوند؟

شوشتری: چون نیروهای جوان تبعات دارند، تبعاتی که دربازنشسته‌ها برای ما وجود ندارد. یک معلم بازنشسته گزینش شده، بیمه اش مشکلی ندارد و توقعات بعدی از ما ندارد و هر موقع ما نیاز داشته باشیم در اسرع وقت این بکارگیری اتفاق می‌افتد، اما نیروهای جوان باید مراحل مختلف طی شود و زمان‌بر است.

قدس خراسان آنلاین: برای کیفیت تدریس نیروهای خرید خدمت چه تدبیری داشته‌اید؟

شوشتری: نیروهای خرید خدمت که جذب کردیم بیشتر سعی کردیم از بین افراد باسابقه تدریس باشند به طوری که ۸۰ تا ۹۰ درصد این افراد واجد سابقه تدریس هستند، در عین حال چه افرادی که سابقه داشته باشند یا نداشته باشند برایشان دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برگزار می‌شود.

قدس خراسان آنلاین: سرانه آموزشی شهر مشهد ۳ و نیم مترمربع و در برخی نقاط حتی کمتر از ۲ مترمربع عنوان شده است؛ جمعیت کلاس‌های درس چگونه است؟

شوشتری: جایی که تراکم کلاس به زیر ۲ متر می‌رسد تا ۴۰-۴۲ دانش اموز در هر کلاس هستند. در منطقه تبادکان و برخی مناطق حاشیه کلاس‌ها پرجمعیت هستند؛ شاید بطور اندک و انگشت شمار کلاس‌های پرجمعیت‌تر هم داشته باشیم.

قدس خراسان آنلاین: طبق دستور وزارت اموزش و پرورش قرار بود طی ۶ ماهه نخست امسال از محل فروش املاک مازاد اموزش و پرورش برای تکمیل پروژه های نیمه تمام اقدام شود تا هزینه ۲ هزار میلیارد تومانی از وزارت خانه برای این موضوع تخصیص یابد، چقدر از این موضوع محقق شد؟

شوشتری: نزدیک ۲ هزار میلیارد مجموع اعتبارات سفرریاست جمهوری و اعتبارات استانی برای ساخت فضاهای اموزشی مصوب شد که البته اولویتهایی مانند تبدیل مدارس کانکسی به کلاس ثابت و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ۵۰ درصد به بالا برای این منظور وجود دارد. بر این اساس ما باید ۲۲۵ میلیارد تومان فروش املاک انجام می‌دادیم که تقریبا همه را از حدود سه ماه قبل مشخص و معین کردیم اما بروکراسی‌های اداری و گرفتاری‌های مسکن شهرسازی و شهرداری کار را عقب انداخت و از امروز برای مزایده در سامانه‌های رسمی قرار می‌گیرد. جذب آن اعتبار ۲ هزارمیلیارد تومانی مشروط بر فروش املاک تا قبل از مهر بود و این نگرانی برای ما وجود دارد که اعتبار را بتوانیم تا پایان سال جذب کنیم.

قدس خراسان آنلاین: چند پروژه نیمه تکمیل بالای ۵۰ درصد و چند مدرسه کانکسی در استان داریم؟

شوشتری: هزار کلاس اول مهر اماده بهره برداری شد و تا آخر بهمن ماه هزار کلاس دیگر آماده بهرده برداری می‌شود. حدود ۴۰۰ مدرسه کانکسی داریم که الان برای جمع اوری ۴۰ کانکس و تبدیل آن به کلاس ثابت برنامه ریزی کرده‌ایم و زمین تحویل شده است آمار پروژه‌های نیمه تمام را ندارم.

قدس خراسان آنلاین: با وجود کمبودهایی که در سیستم آموزش و پرورش به لحاظ زیرساختی و کیفی وجود دارد ، آیا برنامه ای برای استفاده از گروههای جهادی و دانشجویی داوطلب درمناطق کم برخوردار دارید؟

شوشتری: برای حضور یک نفر در کلاس و اموزش به دانش اموزان ما پروتکل‌ها و دستورالعملهایی داریم که باید با شرایط خاصی این کار انجام شود، یعنی آن فرد باید اموزش‌های خاصی دیده باشد و مدارک لازم را داشته باشد و گزینش شده باشد که این هم شرایط خاص خود را داشته باشد. ما برای این گروه‌های جهادی باید جایی باز کنیم اما این مراحل باید طی شود.

قدس خراسان آنلاین: با همه سختگیری‌ها و ملاحظاتی که اموزش و پرورش در استخدام و بکارگیری نیروها دارد، گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد برخی معلمان در کلاس درس دانش اموزان را نسبت به اغتشاشات تشویق و تحریک کرده‌اند، چه توضیحی برای این مورد و کشف حجاب همکاران فرهنگی وجود دارد؟

شوشتری: گزارشات کلاسها از طریق دستگاههای امنیتی به دست من رسیده تعداد انگشت شمار بوده و در حال بررسی است. ما در اموزش و پرورش به ویژه در خراسان رضوی طیف‌های فکری مختلفی داریم همانطور که در سایر اقشار هم این موضوع وجود دارد. بهر حال اموزش و پرورش هم بخشی از جامعه است اما نکته‌ای که وجود دارد در سال‌های اخیر بکارگیری نیرو در اموزش و پرورش اصولی نبوده است، حساسیتی به این شکل که الان وجود دارد وجود نداشته است و خیلی آزادتر نیروها جذب شده‌اند. بهر حال همین همکاران را الان داریم امیدواریم طی فرایند غربالگری و برنامه‌های اموزشی که برای نیروها داریم این مسائل حل شود.

فرمایشی که مقام معظم رهبری دارند این است که جذب معلم فقط ازکانال دانشگاه فرهنگیان انجام شود تلاش ما هم همین است اما ظرفیت دانشگاه فرهنگیان خیلی پایین است یعنی سالانه هزار تا ۲ هزار خروجی دارد که دو تا سه برابر این عدد معلمان ما هر سال به بازنشستگی می‌رسند.

قدس خراسان آنلاین: در اغتشاشات اخیر چند دانش اموز و معلم دستگیر شده اند؟

شوشتری: امارها را نداریم چون این امارها دست نیروهای امنیتی است و تعاملشان با ما تا یک حدی است؛ درمجموع این امارها زیاد نبوده بیشتر این افراد در مراحل اولیه رها شده‌اند مواردی که ما پیگیری کردیم ازاد شده اند ولی اخرین خبر را ندارم. در مورد دانش اموزان هم ما پیگیر کارشان هستیم اما بعضی نیروهای امنیتی معتقدند برخی از این افراد مسائل حاشیه ای و ارتباطهایی داشته اند که باید رسیدگی شود.

اما در مورد همکاران، آنهایی که اتهام به آنها زده شود به هیات تخلفات اداری معرفی می‌شوند و انجا مراحلی می‌شود گاهی لازم است تذکری داده شود و تعهدی گرفته می‌شود. الان برای بعضی از همکاران ما در دادگاه رای صادر شده و ادامه همکاری ما با این افراد بستگی به رای دارد، گاهی ممکن است انفصال یک ساله از خدمت باشد و زمانی ممکن است این رای منجر به انفصال دایم ختم شود. به هر حال ما در اداره کل اموزش و پرورش خراسان رضوی نسبت به معلمانی که در این جریانات همکاری داشته‌اند به هیچ وجه مسامحه نخواهیم داشت چراکه مساله تعلیم و تربیت چیزی نیست که بتوانیم از کنار ان عبور کنیم. کسی که مسئولیت تدریس به عهده دارد و فرهنگی است کوچکترین خطایش خیانت محسوب می‌شود.

قدس خراسان انلاین: چند رتبه برتر و چند قبولی کنکور امسال مربوط به مناطق حاشیه شهر بودند؟

شوشتری: ما اینها را تفکیک نکردیم، دانش اموزان مان همه یکی هستند. امسال ۷ رتبه تک رقمی داشتیم که شاید متعلق به مدارس خوب باشند اما نکته ای که باید مدنظر داشته باشید این است که اگر به ما اطلاع داده شود یک دانش اموز مستعد اما کم توان مالی یا تحت پوشش نهادهای حمایتی وجود دارد او را با هزینه اموزش و پرورش وخیرین به مدارس خاص میفرستیم و حمایت می‌کنیم.

قدس خراسان انلاین: شلوعی کلاسهای درس درمدارس دولتی و شهریه های بالای مدارس غیرانتفاعی با عدالت اموزشی که از اصول مهم سند تحول بنیادین است چه توضیحی میتواند داشته باشد؟

شوشتری: موضوع این است که مدارس غیردولتی در مناطق مختلف شهریه‌های متفاوتی دارند، در برخی مناطق حاشیه شهر ما مدارس غیردولتی داریم که با شهریه‌های پایین‌تر اداره می‌شوند، مدارسی که کیفیت خیلی خوبی هم دارند.

جذب غیراصولی نیروهای آموزش و پرورش خراسان رضوی در سال‌های اخیر و ارتباط آن به اغتشاشات اخیر/ شوشتری: هنوز قریب به ۴۰۰۰ معلم کم داریم

همکاران فرهنگی ما که اموزش دیده و توانمند است در مدارس دولتی بکارگیری می‌شوند و به مدارس غیردولتی نمی‌دهیم و ان تعدادی که باید برای مدارس غیردولتی تامین کنیم در سیستم ساماندهی جدید خیلی تعدیل شده و فقط برای مدارس بسیار خاصی که به صورت خیریه‌ای هستند و هیچ شهریه ای نمی‌گیرند، معلم را تامین می‌کنیم.

از طرفی مدارس شاهد واقعا شهریه قابل توجهی ندارند بر همین اساس توصیه وزیر اموزش و پرورش بیشتر بر توسعه مدارس شاهد است چون پایین ترین شهریه را دارد. در مدارس نمونه هم تلاش می‌شود تمام وقت یک معلم وقتش را در این مدارس نباشد و ساعت‌های تدریس‌شان در طول هفته بین مدرسه نمونه و مدارس مناطق محروم تقسیم شود. اینها تلاشهایی است که برای عدالت اموزشی انجام می‌دهیم. اما اینکه سوال شود ایا همه امکانات اموزشی که درمدارس مرکز شهر است در حاشیه هم وجود دارد قطعا اینطور نیست. بهترین سیاستی که ما توانستیم برای برقراری این عدالت اموزشی انجام دهیم تامین شهریه دانش اموزان مستعد( و مستضعف) است.

قدس خراسان آنلاین: سالهاست موسسه اموزشی امام رضا(ع) در مناطق کم برخوردار شهر مدارسی همانند مدارس غیر انتفاعی که در سایر نقاط شهر دارد، برای گسترش عدالت اموزشی و به صورت خیریه ای احداث کرده، اما الان گلایه ای از نقض یک تعهد در خصوص تامین معلم برای مدارس این موسسه وجود دارد، موضوع چیست؟


شوشتری: به کارگیری نیروهای مدارس غیرانتفاعی مانند امام رضا(ع) و جذب انها در اموزش و پرورش برای ان مدارس افتخار است چراکه تا الان همه ناراحتی نیروهای مدارس غیر انتفاعی این بوده که چرا نمی‌توانند جذب اموزش و پرورش شوند و تدریس در مدارس غیر انتفاعی را کار دائمی خود نمی‌دانند. این جذب معلم از مدارس غیرانتفاعی اگر چه باعث شد در ماه‌های ابتدایی امسال دچار کمبود معلم شدند اما در کل باعث می‌شود نیروهای بعدی با اشتیاق بیشتری به سمت این مدارس بروند[چراکه به جذب توسط اموزش و پرورش امیدوارترند.]


طبق دستورالعمل ساماندهی برای مدارس خیریه ای مانند مدارس امام رضا(ع) در حاشیه شهر مشهد، معلم را تامین می‌کنیم، اما برای مدارس غیر انتفاعی موسسه امام رضا معلم کمتری امسال تامین کرد و این موضوع در مورد همه غیرانتفاعی‌ها بود چون نیرو خیلی کم داشتیم و در بحث ساماندهی نیروی انسانی دستورالعمل‌ها تغییر کرد و این یک تصمیم در سطح وزارتخانه است.

قدس خراسان آنلاین: بدهی اموزش و پرورش به دستگاههای خدمات رسان مانند آب، برق و گاز چقدر است؟

شوشتری: ما سعی می‌کنیم بدهی نداشته باشیم اما بهرحال تعرفه‌ها غیر عادی و غیرمعقول هستند الان در ظاهر رایگان کرده‌اند که کاش نمی‌کردند قبلا با نرخ اموزشی محاسبه می‌شد اما الان یک تعرفه کف مشخص می‌کنند و اگر مصرف از ان مقداری که مشخص کرده‌اند کمی بالا رود، نرخ طوری افزایش پیدا می‌کند که از قیمت تجاری هم بالاتر می‌رود به ویژه در مورد قبوض آب و برق غیرعادی صادر می‌شود و می‌گویند این تعرفه گذاری‌ها ملی است و لازم است تغییر پیدا کند چراکه هزینه زیادی بر مدارس تحمیل می‌شود.

قدس خراسان آنلاین: امروز ۸۶ روز از شروع سال تحصیلی گذشته چرا هنوز برای دانش اموزان مناطق کم برخوردار تغذیه رایگان تامین نشده است؟

شوشتری: قرار بود یک ماه قبل این موضوع اجرایی شود اما مشکلاتی پیش امد، این موضوع به زودی انجام میشود.

قدس خراسان آنلاین: سن اعتیاد در خراسان رضوی به ۱۴ سال رسیده، تدبیر آموزش پرورش برای جلوگیری چیست ؟

شوشتری: در رابطه با آسیب های اجتماعی فعالیت بسیار گسترده و همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر استان و کشور داریم و بر اساس آمارها رشد اعتیاد در سنین دانش آموزی در کل کشور متوقف شده است، در حالی که در سال‌های گذشته رشد ۴ تا ۷ درصدی داشته است. برخورد با آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش خراسان رضوی از قبل بسیار منظم در دستور کار بوده و الان هم در حال ارتقا است.

قدس خراسان آنلاین: آماری از دانش آموزان معتاد در خراسان رضوی و شهر مشهد دارید؟

شوشتری: آمار رسمی نیست و آمار غیر رسمی هم درصدی بیان می‌کنند و حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزار دانش آموز اتباع به ما افزوده شده که نمی‌توان آمار دقیقی داد!

قدس خراسان آنلاین: مشکل ثبت نام اتباع در مدارس چیست؟ گاها گلایه‌هایی در این خصوص مطرح می‌شود و این با تاکید رهبری در این باره تناقض دارد.


شوشتری: اگر جذب نشده باشند جذب می‌شوند که آخرین بار در مهر این اتفاق افتاده که دانش آموزان اتباع را هم به سختی و با شیوه‌های متفاوت توانسته این بعد از مهر جذب کنیم.گاهی اتباع در هیچ جایی از کشور مراجعه نکرده‌اند و اسم و مشخصات آنها در هیچ جا ثبت نشده و ما نمی‌توانیم برای آنها کاری کنیم اما باز هم برای کسانی که بدون مجوز وارد کشور شدند شرایطی گذاشته شده که با پر کردن فرم سر شماری همه را ثبت نام کردیم.

گفتگو: معصومه مومنیان


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.